Wednesday, November 17, 2010

Бүтээгдэхүүн үйлчилгээний чанарыг дээшлүүлэхэд үйлдвэрлэгчийн хариуцлага

Байгууллагын өрсөлдөх чадварыг тодорхойлох үзүүлэлтийн нэг нь тухайн бүтээгдэхүүн үйлчилгээний чанар бөгөөд түүнийг тодорхой түвшинд барьж байх нь байгууллагын амин чухал зорилт байдаг . Тэгэхээр чанар гэж юу вэ гэсэн асуулт гарч ирнэ. Чанарыг тодорхойлсон хэд хэдэн тодорхойлолт байдаг бөгөөд дурдвал “Чанар бол хэрэгцээ, шаардлагад нийцэх байдал юм”/Английн аж үйлдвэрүүдийн чанарын хяналтын тоо/, “Чанар бол хэрэглээнд нийцэж таарах байдал” /Жозеф Журан/, “ Чанар нь хэрэглэгчдийн тодорхой хэрэгцээг хангахуйц бүтээгдэхүүн, үйлчилгээ, процессийн, шинж чанар, үзүүлэлтийн цогц юм” /Английн стандартын тодорхойлолтоос/. Дээрхээс хархад чанар нь тухайн бүтээгдэхүүн, үйлчилгээ нь хэрэглэгчидийн хэрэгцээ шаардлагыг хангаж байгаагаар хэмжигддэг байна. Иймээс чанар нь бүтээгдэхүүн үйлчилгээ болгонд өөр өөрөөр илэрхийлэгддэг бөгөөд харьцангуй юм. Жишээлбэл зуун хувь ноолууран цамц чанартай мэт боловч тухайн бүтээгдэхүүний хувьд маш их бөөсддөг тул хэрэглэгчдэд таатай байдаггүй байна. Харин бага зэрэг өөр материалтай хольж хийвэл бөөсдөх нь үгүй болдог байна. Харин үр дүн нь зуун хувь ноолуур биш боловч хэрэглэгчидийн хэрэгцээ шаардлагагад нйицэж байгаа учир чанартайд тооцогдох юм. Энэ мэтчилэн бүтээгдэхүүн, үйлчилгээ болгон өөр өөр, өөрийн гэсэн онцлогтой учир чанарын хэмжүүр нь өөр юм. Харин онолын хувьд бүтээгдэхүүн, үйлчилгээний чанарыг дизайны чанар, хийцийн чанар гэсэн хоёр үзүүлэлтээр хэмждэг. Дээрх хоёр чанарыг аль нэгийг нь илүүд үзэж, түүгээрээ ялгаварт стратеги хийх нь буруу юм. Учир нь гадаад өнгө үзэмж нь сайн байлаа ч хийцийн чанар муутай бол хэрэглэгчид нэг удаа хэрэглээд л цаашид хэрэглэх нь эрс багасах юм, нөгөө талаас хийцийн чанар нь маш сайн байгаад дизайны чанар нь төдийлөн сайн биш бол хэрэглэгчид худалдан авах нь юу л бол. Хэрэглэгчид ихэвчлэн бараа үйлчилгээг гадаад өнгө үзэмж, үйл ажиллагаагаар нь, найдвартай байдлаар нь үнэлж байдаг байна. Дээрхитэй холбогдуулан хэд хэдэн стандартууд байдаг. Жишээлбэл ISO буюу олон улсын стандарт, органик бүтээгдэхүүний гэрчилгээ, Е тэмдэг гэх мэт. Чанартай хамт чанарыг сайжруулах тухай үргэлж яригддаг. Чанарыг сайжруулах нилээн хэдэн арга зам байдаг бөгөөд тодруулбал ухаан уралдуулах арга, Паретогийн шинжилгээ, хяналтын хуудас ашиглах арга, судалгаа шинжилгээний ажил хийх, Чанарын дугуйлан, 6 сигма, Бенчмаркин юм. Орчин үед чанарын нэгдсэн удирдлагыг маш олон байгууллага хэрэгжүүлж байна. Тухайн үйлдвэрлэгч өөрийн үйлдвэрлэлийн онцлог, тулгарч буй асуудлуудаас хамааран дээрх аргуудаас сонгон хэрэглэх бүрэн боломжтой юм. Харин тухайн аргыг нэг удаа хэрэглээд, үйл ажиллагааны түвшинг дээшилсэнд урамшин зогсох биш байнга, зогсолтгүй цикл маягтай хэрэгжүүлж байж амжилтанд хүрэх болно. Чанарыг сайжруулахын ач холбогдол нь нэг талаас хэрэглэгчдийг хүндлэх нөгөө талаас ёс зүйн асуудал хөндөгдөнө. Хэрэв үйлдвэрлэгч зөвхөн ашиг хонжоо харж, чанарт төдийлөн ач холбогдол өгөхгүй байх нь хэрэглэгчидийн үнэнч байдал, цаашлаад байгууллагын нийгмийн хариуцлагыг зөрчиж байгаа хэрэг юм. Харин чанарт ач холбогдол өгөх нь үйлдвэрлэгчийг амжилттай урагшлахад хөдөлгөгч гол хүч нь болж өгөх болно.

No comments:

Post a Comment